Amazing Australia - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Roos Lin - WaarBenJij.nu Amazing Australia - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Roos Lin - WaarBenJij.nu

Amazing Australia

Door: Roos van Lin

Blijf op de hoogte en volg Roos

30 April 2015 | Australië, Rainbow Beach

Heee iedereen!

Het is alweer veeel te lang geleden dat ik heb geschreven, dus nu is het toch echt weer tijd voor een update. Een hele lange update ben ik bang, want ik ben ondertussen alweer 3 weken in Australië. Een compleet andere ervaring dan Azië, maar zeker net zo leuk!
De reis naar het zuidelijk halfrond ging helaas niet zo soepel. De ochtend van mijn vertrek vanuit Bangkok zag ik tot mijn grote schrik dat het enorm gestormd had in de nacht en al mijn gewassen kleren die buiten hingen compleet vies en doorweekt waren geworden. Maar ja, het moest toch echt mee, dus alles maar in een plastic tas gedaan en in mijn backpack gepropt. Toen ik op het vliegveld aankwam zag ik ook nog eens dat mijn vliegtuig anderhalf uur vertraging had en dat terwijl ik maar anderhalf uur de tijd had in Taipei om over te stappen. Gelukkig stond er in Taipei een heel team van mensen op mij te wachten zodat ik nog net het vliegtuig naar Sydney kon halen. Ik zat dus wel in het vliegtuig, maar mijn backpack helaas niet.. Maar ik moet zeggen, het uitzicht vanuit het vliegtuig op Sydney maakte alles goed. Eindelijk in het land waar ik al van droom sinds dat ik 12 ben en het uitzicht was precies waar ik op hoopte.
Uiteindelijk hoefde ik mijn spullen maar 1 dag te missen, want de volgende dag werd mijn backpack zoals beloofd netjes afgeleverd bij mijn hostel. Er kwam wel echt een enorm vieze lucht uit de backpack door alle natte kleren, maar gelukkig zijn daar wasmachines voor uitgevonden. Dat was de eerste keer op mijn reis trouwens dat ik een wasmachine gebruikte haha. In Thailand en Cambodja bracht ik gewoon mijn kleren naar de lokale laundry service en dan werd alles voor een paar euro netjes gewassen en gedroogd. Maar dit is Australië en hier is alles zo ontzettend duur. Vooral uiteten is veel te duur natuurlijk, dus elke dag lekker zelf koken (bijna elke dag pasta dus haha). Ook wifi is amper ergens gratis, dus om even contact met thuis te hebben gaan wij als backpackers naar de telefooncellen, waar vaak wel een gratis hotspot is. Best anders dus, maar als er iets is wat ik op reis geleerd heb is dat je overal aan kan wennen.
Ook het ontmoeten van andere reizigers gaat hier anders dan in Azië. Vanuit elke plek in Thailand zijn er zoveel mogelijke routes die mensen kunnen nemen, maar in Australië doet bijna iedereen dezelfde route. Het is dus veel makkelijker om voor een langere tijd met dezelfde mensen te reizen. Zo ontmoette ik in Sydney op het vliegveld 2 super aardige Duitse meiden (echt bijna iedereen is Duits, niet normaal); Amelie en Kristin. Kristin doet precies dezelfde route als ik, dus ik ben de afgelopen 3 weken al met haar aan het reizen. Wel heel fijn om een keer echt voor een hele lange tijd met iemand te reizen. Dan ken je elkaar toch een stuk beter en kan je beter op iemand rekenen.
In Sydney hebben we met z'n drietjes echt de toerist uitgehangen. Gelukkig had mijn hostel de perfecte locatie om dat te doen. Behalve de eerste dag dan, omdat ik zo moe was en bijna al mijn kleren nog in Taipei waren. En ik had die dagen in Sydney wel echt even warme kleren nodig. 20 graden is toch wel even heel anders dan de 37 graden die ik gewend was. Een ontzettend goede reden om dus nog wat te shoppen die dag. Verder alleen maar een pizza gegeten in het park en vroeg geslapen.
De tweede dag konden we fris en fruitig beginnen aan een 'gratis' stadswandeling door een hele enthousiaste student. Het is wel de bedoeling dat je op het einde een fooi geeft, maar alsnog ben je veel goedkoper uit dan bij betaalde tours. En het was ook wel echt een goede tour. In 3,5 uur hadden we bijna alle belangrijke gebouwen en plekken in het cenrum van Sydney gezien.
De avond gingen we voor de eerste keer uit in Australië. Dat is trouwens het enige wat hier niet duurder is dan in Azië. Als backpackers kan je namelijk samen een doos kopen met een paar liter wijn erin voor maar een paar dollar per persoon. Ontzettend vieze wijn natuurlijk, maar ja, het scheelt heel veel geld. Het indrinken was super gezellig bij het hostel, maar daarna was het een beetje zoeken naar een leuke bar, Sydney is zo groot! Alles gaat ook echt veel vroeger dicht dan in Nederland. 2 uur is de sluitingstijd en vanaf 1 uur mag je niet meer naar binnen. We waren nog wel even in een leuke bar, maar toen maakte we het domme besluit om daar weg te gaan en iets anders te zoeken. Met als resultaat dat we te laat waren en totaal natgeregend onze avond eindigden bij de Burger King.
Gelukkig kon ik lekker uitslapen de dag erna, want we gingen pas in de middag met de ferry naar Manly Beach. Het strand zelf is niet zo bijzonder, maar het uitzicht op Sydney vanaf de ferry is super mooi! Ik was alleen zo dom om me niet warm genoeg aan te kleden en ik die avond dus ziek begon te worden. We gingen nog wel naar een hele mooie vuurwerkshow, maar daarna moest ik toch echt snel een warme chocomelk drinken en mijn bedje inkruipen.
Toen ik wakker werd in de ochtend voelde ik me nog steeds niet goed, maar ik wilde toch heel graag mee naar de Blue Mountains met de rest. En dat was een goede keuze, want de wandelingen daar waren echt heel erg mooi. In de trein terug voelde ik me weer heel slecht helaas. Gelukkig had ik 2 Nederlandse meiden naast me zitten en met hun praten werkte wel als goede afleiding. Mijn Duitse vriendinnen vinden het woord 'echt' helemaal geweldig en zeggen het sinds die dag de hele tijd haha.
Maar vroeg gaan slapen dus en de volgende dag nog lekker rustig aan doen en relaxen in de Botanic Gardens. We hadden alleen iets te veel tijd genomen voor het relaxen en moesten vervolgens heel erg haasten voor de bus naar Byron Bay. Gelukkig wel gehaald en de volgende ochtend kwamen we 7 uur aan in Byron. Byron Bay is een echte backpackers plek. Een prachtig strand, veel surfers, hele leuke winkeltjes en vooral heel veel straatmuzikanten. Ontzettend sfeervol dus :) En wat het nog leuker maakte was dat ik Marije (een vriendin van Nijmegen) die middag zag. Zij had daar ook al een paar vrienden gemaakt. Dus die avond gingen we met een hele gezellige groep uit bij een bar waar super grote tafels zijn die bedoeld zijn om op te dansen. Een veel leukere avond dan in Sydney dus haha. Behalve een wandeling naar de vuurtoren is er niet heel veel te doen in Byron Bay. Maar dat is dan ook wel echt een hele mooie wandeling. Super mooi uitzicht over de kustlijn en wilde kangaroos gezien! Als je dan nog een stukje doorloopt kom je bij het meest oostelijke punt van Australie. Daar natuurlijk netjes een foto gemaakt haha.
De meeste dagen in Byron Bay dus lekker op het strand gelegen en de laatste dag nog een surfles genomen. Pfoee wat was dat leuk zeg! En het ging ook nog eens super goed dus dat was zeker niet mijn laatste keer surfen. De avonden in Byron Bay waren ook altijd super leuk, met als hoogtepunt een silent disco op het strand. Iedereen heeft koptelefoons op met 3 verschillende kanalen en je koptelefoon wordt de kleur van het kanaal dat je kiest. Zo kan je dus zien wie dezelfde muziek luistert als jij. Echt een heerlijk gevoel om met super leuke mensen lekker op het strand en in de zee te dansen.
Helaas heb ik maar een maand in Australië dus na 6 dagen Byron Bay moest ik deze super leuke plaats toch echt verlaten. Maar gelukkig was de volgende bestemming ook heel erg leuk. Ik ging namelijk met Marije 2 nachtjes verblijven bij Kym; een Australische vrouw die ik tijdens mijn vrijwilligerswerk in Cambodja heb ontmoet. Super gezellig om met haar te kunnen napraten over alles van de Greenway School en ze was echt de beste gastvrouw ooit! Marije en ik hadden allebei onze eigen kamer met tweepersoonsbed en ik had zelfs mijn eigen badkamer. Zo fijn om weer in een echt huis te zijn en om eventjes mijn eigen kamer te hebben.
De eerste dag gingen we met de auto een rondrit doen door allemaal schattige dorpjes bij haar in de buurt. Daar allemaal lokale specialiteiten geproefd; likeuren, kaas, chocola en heerlijke wijnen. Samen een fles van de heerlijke wijn gekocht voor een leuk filmavondje. Kym kookte ook lekker gezond voor ons, wat ik ook wel echt weer even kon gebruiken.
Helaas moest Kym de volgende dag werken, maar dat betekende niet dat Marije en ik ons hoefde te vervelen. We gingen naar het kleine centrum van het plaatsje waar Kym woonde. Amper toeristisch, dus iedereen wilde ons maar al te graag helpen toen ze erachter kwamen dat we uit Nederland komen. We hebben een tochtje gemaakt op een hele schattige tourboot. We hadden het hele bovendek voor ons alleen. De enige andere passagiers waren een paar hele grappige oudere mensen die lekker binnen in het benedendek bleven. Nog even op het strand liggen daarna en in de avond weer lekker een meidenavond op de bank met goede films.
En de volgende dag was het alweer tijd voor de volgende bestemming. Gelukkig maar een uurtje verder met de bus: Noosa. Een heel relaxed plaatsje waar we weer samen waren met dezelfde groep als in Byron Bay. Anna, een meisje van die groep, was die dag jarig, dus we hebben dat heel goed gevierd met z'n allen. We hadden zelfs een taart met kaarsjes, ballonnen en feestmutsjes gekocht. En natuurlijk met de hele groep uitgegaan. De dagen die erna kwamen heb ik vooral op het strand gelegen en een bord gehuurd zodat ik nog lekker veel kon surfen. Echt zo leuk om te merken dat het ook best goed lukt zonder dat er instructeurs bij zijn. De laatste dag had had ik nog wel een lange wandeling gedaan door het Noosa National Park. Een hele mooie wandeling met weer mooie uitzichten op de kustlijn en zelfs zeeschildpadden gezien! Onze 'gids' had alleen een enorme kater en moest zelfs overgeven in het National Park. Ze liep de hele tijd zoveel langzamer dan de rest, heel irritant...
Na Noosa moesten Kristin en ik doei zeggen tegen Marije en de rest van de groep, echt stom was dat. Als je een paar dagen zo close met elkaar optrekt is het heel moeilijk om te weten dat ik de meeste van hun waarschijnlijk niet meer ga zien.
Gelukkig hadden we wel een heel leuk vooruitzicht: Fraser Island. Maar eerst een nachtje in Rainbow beach, waar ik nu weer ben. Rainbow beach is echt een mini plaatsje, puur de doorgang naar Fraser Island. We gingen op Fraser 2 nachten camperen met een groep van 32 man. De groep werd opgedeeld in groepjes van 8 en elk groepje had een eigen 4wheeldrive. Die 4wheeldrive was wel echt nodig, want het is het grootste zandeiland ter wereld. Alleen maar zandgrond dus. En het is ook de enige plek ter wereld waar een regenwoud op zandgrond kan groeien. Een heel indrukwekkend eiland dus, met echt prachtige meren, duinen en natuurlijke drinkwaterbronnen. Kristin en ik hadden ook echt geluk met ons hele leuke groepje. Ik mis de kei harde muziek in de auto en de kampvuren in de avond nu al. Ik had ook net voor Fraser Island een onderwatercamera gekocht, dus daar hebben we ook heel veel plezier van gehad :)
Toen ik gister terugkwam was ik wel echt super moe. Slapen in een tent en om half 7 opstaan zijn nou niet bepaald de fijnste dingen voor je nachtrust. Gelukkig afgelopen nacht lekker kunnen bijslapen. Het is hier nu wel lekker aan het stormen, maar ik hoef vandaag toch alleen maar in de bus te zitten. Volgende bestemming is Airlie beach en de Whitsundays!

Het is heel raar, maar over een anderhalve week vlieg ik alweer terug naar Nederland. Gaat wel weer even wennen worden. Ik heb de afgelopen 4 maanden zo'n andere leefstijl gehad. Maar ja, in Nederland zijn er dingen die ik nergens anders kan vinden; super lieve familie, vriendinnen en vriendje. Nu alleen nog maar duimen voor mooi weer als ik weer terug ben. Ik ga nog maar even volop genieten van de zon hier!

Lots of love from Australia,
Roos




  • 30 April 2015 - 10:06

    Emile Van Lin:

    Hoi Roos,

    ik lees je verhalen altijd met een grote glimlach op mijn gezicht en met trots: je flikt het toch maar. En inderdaad, ik was in 2007 in Australie en toen vertelde je me "daar wil ik ook naar toe" and you did it girl!!

    Heb je enig idee hoeveel mensen je ontmoet hebt? en heb je daar de contact gegevens van ? je hebt ze heel wat te vertellen als je in ons koude landje bent. Want koud is het. Een jas in de avond is echt nodig. He, en dat surfen, wat gaaf is dat!! Dus nu moeten we volgend jaar op vakantie waar je kunt surfen.... ?

    Geniet van je komende dagen en ik ben ook wel blij dat je weer veilig thuis komt. We gaan lekker barbecuen als je er weer bent, dan is de club weer compleet!!!! xx
    en Woef woef van Cooper.

  • 30 April 2015 - 19:36

    Vera:

    Lief zusje!

    Super leuk om te lezen! Nooit gedacht dat jij zou kunnen surfen... haha! Geniet nog maar even van het lekkere weer daar, ik ga volgende week in greece ook even van de zon genieten want hier is het indd echt nog wel jassen weer (wel zomerjas gelukkig;)! Heel gek lijkt het me voor je om weer naar huis te gaan, maar ik ben er wel blij om. Vind stiekem dat ik je nu wel iets te lang niet gezien heb. Kom ook maar snel naar Rotterdam. Maar eerst lekker bbq'en in Malden zoals pap al zegt.

    En maak foto's van kangoeroes jij!

    Dikke kus van je grote zus
    XXXX

  • 01 Mei 2015 - 13:16

    Lidwien:

    Hee Roos,

    Wat een avonturen allemaal, het klinkt echt super!
    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar!!

    Nog heel veel plezier.

    Dikke kus.

    Lidwien

  • 02 Mei 2015 - 20:26

    Oma En Opa:

    Lieve Roos
    Over 10 dagen ben je weer thuis.En dat met een schat aan ervaringen.
    Wat heb jij veel mensen ontmoet en mooie dingen gezien!
    Geniet nog maar de dagendie je daar resten.
    Maar we zien je ook wel weer gezond wel thuis.
    We hebben genoten van jouw mooie lange verhalen.
    Tot ziens,
    Oma en Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Adventures are the best way to learn, nothing can substitute experience.

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 20281

Voorgaande reizen:

20 Januari 2015 - 20 Mei 2015

backpacken 2015

15 September 2012 - 15 December 2012

Spanje 2012

Landen bezocht: