UPS and downs - Reisverslag uit Mieres, Spanje van Roos Lin - WaarBenJij.nu UPS and downs - Reisverslag uit Mieres, Spanje van Roos Lin - WaarBenJij.nu

UPS and downs

Blijf op de hoogte en volg Roos

20 September 2012 | Spanje, Mieres

holaa lieve hollanders!

het is alweer een paar daagjes geleden sinds mn laatste blog, dus ben bang dat dit weer een lange gaat worden ;) Om te beginnen zal ik iedereen geruststellen door te vertellen dat het goed met me gaat, begin steeds beter in het ritme te komen van etenstijden en schooltijden. Het slapen gaat ietsje minder omdat ik hier zo laat eet is het moeilijk om een beetje op tijd te gaan slapen, dat ben ik gewoon echt niet gewend! Gevolg is dus wel dat ik vaak pas rond 12 uur in me bed lig en de wekker alweer over 7 uur gaat, waardoor ik soms toch wel best moe kan zijn op school. Op school gaat alles verder wel goed, de meeste lessen die ik volg zijn echt interessant en het is leuk om gewoon met iedereen in een klas te zitten. Want als ik mijn Nederlandse schoolwerk moet doen is het toch wel een beetje eenzaam in de bibliotheek. Engels is heel fijn, vooral omdat ik gewoon alles goed begrijp. Omdat ik bij engels in het examenjaar ben geplaatst, heb ik dinsdag een proefexamen gemaakt. Echt super makkelijk! Goed om te weten dat ik in Spanje voor engels in ieder geval zou slagen ;) Frans kan ik gelukkig ook best goed waardoor ik me in die lessen ook goed op m'n gemak voel. Ook al is het wel een beetje moeilijk dat mijn Frans lerares geen engels kan. Door mijn uitspraak, die toch wel veel beter is dan die van de spanjaarden, denkt ze dat ik echt vloeiend frans kan. Ik kan je vertellen, dat is dus echt niet zo. Aangezien zij dat wel gewoon aanneemt begint de heeele verhalen tegen me in het frans en op het einde altijd; compris? Ik zeg altijd wel 'oui', maar eerlijk gezegd snap ik er vaak vrij weinig van. Omdat ik ook spaans probeer te leren kan frans soms wel verwarrend zijn. Vooral de woorden oui en si zijn dan heel makkelijk door elkaar te halen! Het was trouwens wel echt grappig laatst toen we een zelfgeschreven briefje mochten voorlezen. Bijna de hele klas was al geweest en toen was ik aan de beurt. Ik las mn briefje gewoon voor en toen ik klaar was begon iedereen opeens spontaan te klappen haha. Ik natuurlijk helemaal verbaasd en vroeg toch maar even aan ze waarom ze opeens zo enthousiast gingen doen. Zegt zo'n meisje: because you can speak French so beautiful! Ik was toen toch wel een beetje trots :)

Gym is ook heel gezellig met mijn klas. Ook al moet ik zeggen dat het nogal anders is dan hier in Nederland. De les gaat eigenlijk gewoon zo: de leraar begint eerst een heel verhaal in het spaans te vertellen en daarna zet hij ons ergens neer in de zaal en hij loopt weg. Vrij gymmen dus! Ik rende natuurlijk meteen naar de berging om een basketbal te pakken, daar had ik nou echt zin in. Nadat Marieke eerst een beetje met z´n tweeën op een basket hadden geschoten, kwamen daarna een paar jongens naar ons toen om te vragen of we tegen ze wilde spelen. Nu hadden we helaas wel verloren, maarja Marieke en het andere meisje dat meedeed zitten allebei niet op basketbal en hun alledrie wel, dus ik vond dat we het nog goed gedaan hadden. Na de wedstrijd kwam zo'n jongen nog naar me toe om te vertellen dat ik erg goed speelde. Ik was weer een beetje trots natuurlijk :)

Ik moet toch ook echt nog iets vertellen over het eten hier hoor, want pfoeee wat ik hier veeeeel! En het is ook allemaal zoo lekker :) Voor ontbijt heb ik meestal yoghurt met chocolade cornflakes en heerlijk stokbrood. Op school eet ik eigenlijk standaard een groot stokbrood met kipburgers en sla, daar kan ik echt geen genoeg van krijgen! Na school hebben we dan ook nog een warme lunch die bijvoorbeeld uit hamburgers met friet, pasta of risotto bestaat. Zeker niet verkeerd dus. En dan als avondeten ook nog een lekker stuk vlees of vis met salade. Laatst hadden we als toetje zelfgemaakte crepes, jammie jammie. Omdat ik na het avondeten al best wel vol zat, had ik er niet zoveel gegeten, maar dat kwam eigenlijk vooral omdat mijn gastmoeder had gezegd dat als er over was, wij het voor ontbijt mochten eten. Die kans wilde ik natuurlijk niet missen haha.
Toen we zondag in het restaurant waren, hadden mijn gastouders gezien dat ik heel erg hou van olijfolie en zout op stokbrood. Dus nu hebben ze zo'n compleet setje van olijfolie en zout gekocht en staat dat dus nu ook altijd standaard op tafel. Echt te lief!

Na school rust ik altijd eerst even uit, maar daarna wil ik toch altijd wel wat doen anders vind ik het echt jammer van het mooie weer hier. Dus ben ik dinsdag lekker gaan zwemmen in een binnenzwembad, wat trouwens echt een hele goede workout was aangezien we eigenlijk een uur lang alleen maar baantjes hebben gezwommen! Dat was zeker even goed voor me aangezien ik hier zoveel eet dat ik echt moet opletten dat ik geen dikzakje wordt. Gelukkig ga ik volgende week waarschijnlijk ook beginnen bij het basketbalteam die iets van 2 of 3 keer in de week trainen, dus met het sporten zit het wel goed. Natuurlijk was mijn make-up na het zwemmen heeelemaal uitgelopen waardoor ik echt een soort kale pandabeer leek, omdat ik ook nog eens zo'n strakke batmuts op moest haha. Daarna had ik in de douche weer een hele mooie vertoning van hoe goed ik spaans kon. Er kwamen namelijk 2 oude, dikke vrouwen naar mij toe en begonnen opeens allemaal dingen tegen mij te zeggen en hevig naar mijn voeten te wijzen. Ik snapte er helemaal niks van ofcourse. Gelukkig was mijn reddende engel andrea er die mij kon vertellen dat ik me slippers aan moest doen omdat ik anders blijkbaar een soort enge ziekte kon krijgen. Dat probleem ook weer opgelost ;) Na deze goede workout vonden we dat we wel een beloning verdiende en we vonden shoppen dan wel de allerbeste beloning die we konden bedenken. Ik heb heel veel leuke winkeltjes gezien met als resultaat van de dag een nieuw geurtje.
Woensdag was echt een beetje een down dagje. Toen ik wakker werd voelde ik me al niet zo goed, had ook niet zo goed geslapen dus was heel moe op school. Het was toen ook niet zo'n lekker weer als anders en in de middag voelde ik me opeens nog al eenzaam en miste iedereen uit het kikkerlandje heeel erg. Had echt een soort huil-aanval opeens :( Gelukkig zijn er een paar lieve mensen die mij heel erg goed kunnen opvrolijken en voelde ik me na een tijdje wel weer wat beter. Ik besloot om m'n make-up opnieuw te doen (die heeelemaal was uitgelopen), me om te kleden en gewoon lekker naar buiten te gaan. Daardoor voelde ik me echt weer wat beter. Ik was met mijn gastmoeder eerst Inès (zusje) gaan ophalen van muziekles en daarna weer lekker geshopt en een ijsje gehaald. Het gesprek ging natuurlijk heel moeizaam in een soort half engels/spaans en frans. Maar ik moet wel echt zeggen dat SHOPPEN en IJS de allerbeste medicijnen zijn tegen een slechte dag. En natuurlijk de lieve woorden van jullie! De dag heeft uiteindelijk ook nog hele mooie hakken opgeleverd ;)
Vandaag voelde ik me alweer veel beter, het was dan ook echt verschrikkelijk lekker weer! Na de lunch had ik nu nog een extra 2 uur geschiedenis tot half 5. Best wel interessant, maar wel een beetje jammer van het mooie weer. Gelukkig hadden we onderweg naar school weer een ijsje gehaald en na de les was het nog steeds gewoon 25 graden. Toen ben ik langs geweest bij mijn uitwisseling van 2 jaar geleden, lucía. Het was heel leuk om haar en haar gezin weer te zien! Daarna hebben zijn we met lidia, pablo, aitor, marieke en carla door Mieres gelopen en dat was echt heel erg gezellig. Vind de sfeer hier gewoon zo geweldig :) We zijn ook naar de plaats geweest waar we morgen uitgaan. Uitgaan is ook wel iets anders hier. Op vrijdag gaan ze namelijk vaan in Mieres uit en dan gaan ze van ongeveer 8 tot 11/12, heel vroeg dus. Maar zaterdag gaan ze vaak met de trein of bus naar Oviedo en dan gaan ze ook echt al om iets van 7/8 uur, maar blijven dan wel tot 3 of 4 uur, dus dat is wel beter. Hoop dat het mag van m'n gastouders!

Morgen eerste spaansles, hopelijk leer ik veel, want wil het echt zoo graag goed spreken. Maarja ik zal toch echt een beetje geduld moeten hebben ook al is dat echt heel erg moeilijk voor mij haha. Sorry voor dit enorme verhaal, maar ik had jullie deze keer ten minste wel gewaarschuwd vanaf het begin ;)

release your inhibitions!
Tot over 86 dagen <3


Besos, Roos

  • 21 September 2012 - 09:01

    Vera:

    Hee lieve roos!
    Het klinkt echt heel leuk allemaal :) en maak je niet te druk ;)
    Dat mooie weer en lekkere eten (en de rest haha) is wel een beetje jaloersmakend hoor;p
    geniet ervan!
    Liefs xxx vera

  • 23 September 2012 - 11:05

    Ellen En Karel:

    Hallo lieve Roos,

    Wat geweldig om van je te lezen! Echt super dat je in dit grote avontuur gestapt bent.
    Geniet van deze onvergetelijke ervaring en wij denken aan je!

    Dikke knuffel van ons,
    Karel en Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Adventures are the best way to learn, nothing can substitute experience.

Actief sinds 15 Sept. 2012
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 20294

Voorgaande reizen:

20 Januari 2015 - 20 Mei 2015

backpacken 2015

15 September 2012 - 15 December 2012

Spanje 2012

Landen bezocht: